Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2012-04-13
14:26

Prawa i obowiązki pasażera

Koleje Mazowieckie zapraszają do zapoznania się z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

Komisja Europejska przygotowała specjalną stronę internetową, na której umieszczono streszczenie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 14).

Na stronie można znaleźć m.in. 6 podstawowych praw przysługujących osobom podróżującym koleją. Dotyczą one:

  • zakupu biletów,
  • bezpieczeństwa w trakcie podróży,
  • warunków podróży, jakie należy zapewnić osobom niepełnosprawnym,
  • odszkodowania przyznawanego przez przewoźnika w przypadku śmierci lub wypadku pasażera,
  • odpowiedzialności przewoźników kolejowych w świetle prawa Unii Europejskiej.

Na stronie zamieszczono także informacje na temat praw osób podróżujących innymi środkami transportu. Stronę można znaleźć tutaj.

Informacje dla osób niepełnosprawnych

Dla wygody naszych pasażerów uruchomiliśmy specjalny numer telefonu kontaktowego 22 364 44 44 (czynny całodobowo), pod którym osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej sprawności ruchowej mogą uzyskać informację o możliwości przejazdu pociągiem. Zgłoszenia należy dokonać przynajmniej na 48 godzin przed odjazdem, przyjazdem pociągu lub koniecznością przesiadki.

Więcej informacji o prawach pasażera znajduje się na stronie przygotowanej przez Urząd Transportu Kolejowego www.pasazer.info.pl.

Brak konieczności nabycia biletu u kierownika pociągu

Zgodnie z § 9 ust. 13 Regulaminu odprawy oraz przewozu osób rzeczy i zwierząt przez „Koleje Mazowieckie-KM” (RP-KM) z obowiązku wejścia do pociągu pierwszymi drzwiami (licząc od czoła składu) i zgłoszenia się do kierownika pociągu w celu nabycia, zalegalizowania lub aktywowania biletu przy przejazdach pociągami KM, zostały zwolnione następujące osoby:

− niepełnosprawne lub o ograniczonej sprawności ruchowej,

− niewidome, podróżujące bez przewodnika lub z psem przewodnikiem,

− poruszające się na wózku inwalidzkim, odbywające przejazd z lub bez osoby towarzyszącej.

Odprawy tych osób dokonuje się w trakcie kontroli i nie pobiera się od nich opłaty dodatkowej za wydanie biletu w pociągu.

Zbieranie, przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych przez Koleje Mazowieckie podczas organizacji przejazdu osób z niepełnosprawnością oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się pociągami KM

Zgodnie z art. 13 i art. 14 Rozporządzenia Parlamentu i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Koleje Mazowieckie informują, że:

Administratorem danych osobowych jest Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z. o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Lubelskiej 26, 03-802 Warszawa.

Dane osobowe są zbierane przez Spółkę „Koleje Mazowieckie – KM” pod nr call center 22 364 44 44 podczas przyjmowania zgłoszenia o potrzebie udzielenia pomocy osobie z niepełnosprawnością lub osobie o ograniczonej możliwości poruszania się oraz wtedy, gdy zostaną przekazane przez inną spółkę kolejową lub przewoźnika w celu udzielenia pomocy ww. osobom podczas realizacji przejazdu pociągami Kolei Mazowieckich.

Dane osobowe są zbierane przez Spółkę „Koleje Mazowieckie – KM” w celu realizacji obowiązku udzielenia pomocy osobie z niepełnosprawnością i osobie o ograniczonej możliwości poruszania się podczas realizacji przejazdu pociągami Kolei Mazowieckich, który to obowiązek wynika z art. 23 i art. 24 Rozporządzenia (WE) Nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.

Podanie danych osobowych podczas zgłaszania potrzeby udzielenia pomocy osobie z niepełnosprawnością i osobie o ograniczonej możliwości poruszania się podczas realizacji przejazdu pociągami Kolei Mazowieckich nie jest wymogiem ustawowym lub umownym bądź warunkiem zawarcia umowy, ale jest niezbędne do realizacji przez „Koleje Mazowieckie – KM” obowiązku udzielenia pomocy, zrealizowania zgłoszonego przejazdu oraz rozpatrzenia ewentualnych reklamacji i skarg.

Gdy jest to niezbędne do realizacji obowiązku udzielenia pomocy osobie z niepełnosprawnością i osobie o ograniczonej możliwości poruszania się podczas realizacji zgłoszonego przejazdu, Spółka KM zebrane dane osobowe, przekazuje do: innego przewoźnika, zakładu infrastruktury, zarządcy dworca, zarządcy urządzeń umożliwiających osobom z niepełnosprawnością i osobom o ograniczonej możliwości poruszania się korzystanie ze stacji i dworców.

Dane osobowe zebrane przez Spółkę „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. w celu realizacji obowiązku udzielenia pomocy osobie z niepełnosprawnością i osobie o ograniczonej możliwości poruszania się, są przechowywane przez 12 miesięcy od dnia, w którym przejazd został zrealizowany. Okres przechowywania danych osobowych wynika z prawa podróżnych do złożenia w tym czasie reklamacji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu. Po upływie tego okresu dane są przechowywane przez 5 lat wyłącznie w celach archiwizacyjnych. Po upływie tego terminu dane te zostaną usunięte.

Osoba, której dane osobowe są zbierane, przetwarzane i przechowywane ma prawo żądać od Administratora, tj. Spółki „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz ma prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.

Osobie, której dane są zbierane, przetwarzane i przechowywane przysługuje prawo do złożenia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

W Spółce „Koleje Mazowieckie – KM” został powołany Inspektor Ochrony Danych, z którym można skontaktować się, pisząc na adres e-mail iod@mazowieckie.com.pl.