Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2016-03-31
14:00
Kategoria

Briefing prasowy: modernizacja i utrzymanie ruchu na trasie Warszawa – Radom

31 marca na Dworcu Warszawa Wschodnia odbył się briefing prasowy na temat ruchu pociągów na modernizowanej linii nr 8 do Radomia. Wzięli w nim udział przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych: Mirosław Skubiszyński, dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym oraz Tomasz Mańturz, kierownik Kontraktu Modernizacji Linii Kolejowej Warszawa - Radom na odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek. Spółkę Koleje Mazowieckie reprezentowali: Dariusz Grajda, członek zarządu oraz Robert Stępień, dyrektor Biura Handlowego.

Aby zapewnić oczekiwany, sprawny dojazd pasażerów z kierunku Radomia niezbędna jest kompleksowa modernizacja linii nr 8. Zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz przewoźnik Koleje Mazowieckie Sp. z o. o. ściśle współpracują, aby maksymalnie ograniczyć wymagane inwestycją zmiany w obsłudze pasażerów. 

- Obecnie, podczas przebudowy trasy Warszawa Okęcie – Czachówek, tylko jeden tor pozostaje dla przejazdu pociągów, a na sąsiednim trwają intensywne prace. Obejmują one stację Piaseczno i tory w kierunku Czachówka. To modernizacja wielobranżowa. Jest to widoczne w zakresie trwających prac: prowadzony jest demontaż sieci trakcyjnej oraz torów. Na linii zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. - mówi Tomasz Mańturz.

- Polskie Linie Kolejowe wspólnie z Kolejami Mazowieckimi opracowały rozkład kursowania pociągów dostosowany do możliwości linii. Chodzi przede wszystkim o to, aby był on realny do wykonania. Obecna liczba pociągów na trasie gwarantuje sprawny przejazd jednotorową linią i szybkie udrożnienie szlaku w przypadku usterki urządzeń, taboru lub wypadku. Korekty do rozkładu jazdy są po to aby dostosowywać na bieżąco ruch pociągów do prowadzonych prac. – mówi Mirosław Skubiszyński.

W relacji Warszawa Wschodnia – Radom kursuje 17 pociągów. W porannym i popołudniowym szczycie (5.30 – 7.30 oraz 15.00 – 17.00) przez Piaseczno i Warszawę Okęcie jedzie podobna liczba pociągów, jak przed modernizacją. Pociąg „Radomiak”, dla utrzymania sprawnego przejazdu, kursuje Centralną Magistralą Kolejową. Zakres prac na linii wymaga, by cykliczną obsługę pasażerów na trasie Góra Kalwaria – Czachówek – Góra Kalwaria czasowo zastępowała komunikacja autobusowa.

- Koleje Mazowieckie dokładnie monitorują sytuację i wykorzystują możliwości linii według potrzeb pasażerów. Dlatego już od 11 kwietnia wejdą w życie drobne zmiany, o które postulowali nasi podróżni. Wprowadzamy te zmiany, które są możliwe do wykonania technicznie i organizacyjnie. Wszystkie pociągi kursujące w godzinach szczytu porannego oraz popołudniowego zostały maksymalnie wydłużone, do trzech EZT. – mówi Dariusz Grajda.

Od 11 kwietnia pociąg nr 21906 Radom (13:40) – Warszawa Wschodnia (16:17) będzie kursował w wydłużonej relacji aż do Pilawy (17:39). Pociąg wyjeżdżający obecnie z Radomia o godz. 16:31 będzie wcześniej tj. o godz. 15:42. Do Warki dojedzie na godzinę 16:52, skąd zostanie uruchomiona komunikacja zastępcza autobusowa o godz. 17:00 i dowiezie pasażerów do Piaseczna o godz. 18:22. Pociąg ze stacji Skarżysko Kamienna o godzinie 15:40, będzie kursował 20 minut później niż dotychczas, tj. o 16:00 - w Radomiu będzie o 16:39. Informacje na temat kursowania pociągów można na bieżąco śledzić na www.portalpasazera.pl oraz na stronie przewoźnika – Kolei Mazowieckich.

PLK wzmocniły i ściśle kontrolują aktualność informacji dla podróżnych. Nad ruchem kolejowym całodobowo czuwa 17 dyżurnych oraz 5 kilkuosobowych zespołów technicznych, które w przypadku usterek szybko podejmują działania zapewniające sprawny przejazd pociągów. Utrzymywany jest stały kontakt z PKP Energetyka, by szybko reagować na ew. usterki sieci trakcyjnej. Wykonawca przestrzega harmonogramu prac i prowadzi roboty ze szczególnym uwzględnieniem przejeżdżających pociągów, a zadania wymagające dłuższych prac blisko toru odbywają się w przerwie pomiędzy przejeżdżającymi pociągami. Wykonawca Trakcja PRKiI ma zgromadzony niezbędny sprzęt oraz zapas materiałów, co gwarantuje planowe roboty. Codzienne zadania wykonuje kilkanaście ekip budowlanych, dysponujących blisko 100 specjalistycznymi maszynami i ciężkim sprzętem.

Modernizacja stacji Piaseczno trwa od 13 marca. Jej zakończenie planowane jest w II kwartale 2017 roku. Prace wykonuje Trakcja PRKiI. Efektem wartej 460 mln zł modernizacji odcinka będzie szybsza (160 km/h między Warszawą a Czachówkiem) i wygodniejsza podróż na trasie Warszawa Okęcie – Czachówek oraz nowoczesna i przyjazna także dla osób niepełnosprawnych infrastruktura pasażerska. 

Materiał wideo dostępny tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=MqyMAttxo90&feature=youtu.be