Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2017-11-24
11:21
Kategoria

Czy uda się zbudować inteligentną kolej na miarę XXI w.?

O tym, jak ją umiejętnie budować i zmieniać tak, by faktycznie była koleją na miarę XXI w., rozmawiali eksperci z branży kolejowej i nie tylko podczas jednego z paneli dyskusyjnych odbywających się w ramach VII Kongresu Kolejowego. Wśród nich znalazł się Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Kongres Kolejowy to okazja do spotkania ludzi z branży oraz do rozmów o aktualnych problemach kolei, planach i pomysłach, które mają służyć jej unowocześnieniu. To pole do dyskusji i wymiany zdań między ekspertami znającymi kolej od podszewki oraz decydentami mającymi wpływ np. na podział środków finansowych.

W panelu dotyczącym budowania inteligentnej kolei dyskutowali, oprócz prezesa Roberta Stępnia, także Artur Kowalczyk, członek zarządu, dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych Przewozów Regionalnych, Tomasz Krajewski, prezes zarządu SkyCash, Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych Ministerstwa Rozwoju oraz Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity.

Spora część dyskusji skupiła się na usługach kierowanych do podróżnych, w tym głównie na kanałach dystrybucji biletów oraz ich rozwoju. Podczas rozmowy jej uczestnicy poruszyli temat unowocześniania i rozszerzania tych kanałów, ale także ich automatyzacji. Padło nawet pytania o to, czy możliwe jest, by sprzedaż biletów w kasie mogłaby być realizowana przez roboty. Z uwagi na to, że jednym z członków dyskusji był przedstawiciel SkyCash, gratulowano spółce tego, w jaki sposób zrewolucjonizowała rynek dystrybucji biletów. Temat dystrybucji jest mocno związany także z możliwością ujednolicenia biletu kolejowego. Zastanawiano się przy tym, czy stworzenia jednego biletu kolejowego jest w ogóle możliwe.

- Z punktu widzenia pasażera jesteśmy obecnie spółka, która oferuje wszelkie możliwe sposoby zakupu biletu. Zaczynaliśmy od sprzedaży kasowej, potem były biletomaty z dodatkową funkcją infokiosku, zaczęliśmy przyjmować płatności kartami płatniczymi, sprzedajemy bilety przez internet, mamy aplikację mobilną. A więc wydaje się, że odpowiadamy na potrzeby pasażera. A kiedy zdarzy się, że wszystkie te formy zakupu zawiodą, to można się udać do kierownika pociągu i kupić bilet w pociągu  - mówił o działaniach Kolei Mazowieckich w zakresie dystrybucji biletów prezes Stępień.

Wśród tematów, które poruszono podczas licznych tego dnia debat, była m.in. infrastruktura i zmiany jakie przechodzi. Dyskutowano o potencjale linii Rail Baltica dla rozwoju transportu i biznesu w Polsce, podjęto także kwestię inwestycji w transporcie kolejowym w zderzeniu z oczekiwaniami wspólnot samorządowych. Bardzo ważnym tematem, który był szeroko dyskutowany podczas jednego z paneli  Kongresu, było bezpieczeństwo. Mówiono także o tym, jak przywrócić kolei w Polsce jej dawną rolę i sprawić, by była - jak dawniej - konkurencyjnym środkiem transportu.