10:41
II edycja Kongresu Kolejowego
Kongres Kolejowy, czyli cykl debat w całości poświęconych polskiej kolei, jej osiągnięciom, zadaniom, a także wyzwaniom na przyszłość. Kongres to doskonała okazja do rzetelnej i merytorycznej dyskusji nad sprawami rynku kolejowego. Jego organizatorzy mają nadzieję, że jest szansą na wypracowanie rozwiązań, które mogą zostać realnie wdrożone i przyczynić się do pozytywnych zmian na polskiej kolei.
W uroczystym otwarciu Kongresu uczestniczyli m.in. Sławomir Nowak, Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz prof. Jerzy Buzek, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012. Wśród prelegentów poszczególnych debat znaleźli się przedstawiciele branży kolejowej, biznesu oraz osoby tworzące prawo wpływające bezpośrednio na sytuację branży. Nie zabrakło także przedstawicieli Kolei Mazowieckich. W dyskusji na temat stawek dostępu do infrastruktury kolejowej uczestniczył Mikołaj Sidoruk, Dyrektor Biura Koordynacji Przewozów.
W tym roku Rada Programowa Kongresu, w której zasiadał m.in. Artur Radwan, Prezes Zarządu Kolei Mazowieckich, skupiła się na dwóch blokach tematycznych, według których podzielono wydarzenie.
Pierwsza część dotyczyła konkurencyjności kolei. Zaproszeni goście debatowali nad kwestią transformacji kolei w dobie kryzysu, oraz optymalizacją procesów zarządzania w spółkach skarbu państwa. Dyskutowano na temat deklaracji rządu Donalda Tuska w odniesieniu do rynku kolejowego. Ta część była także poświęcona otoczeniu prawnemu kolei – regulacji rynku.
Druga część Kongresu została poświęcona infrastrukturze. W debacie na temat „Jak i po co zmienić system liczenia kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej?” udział wziął Mikołaj Sidoruk, Dyrektor Biura Koordynacji Przewozów Kolei Mazowieckich. Dyskusję prowadził Tadeusz Syryjczyk, Senior Ekspert, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, który pytał m.in. o rolę infrastruktury w planowaniu działalności przewoźnika kolejowego. Zdaniem Mikołaja Sidoruka wysokość stawek dostępu do infrastruktury to bardzo ważna kwestia dla przewoźnika pasażerskiego. Jednak zwrócił uwagę również a inny problem – Cennik jest zbyt skomplikowany. Koszty uruchomienia każdego pociągu musimy obliczać od nowa, a uruchamiamy około 800 pociągów w dobie. Powinno być to prostsze, tak by koszty obliczać według określonego systemu. Ponadto zennik na dany rozkład jazdy pociągów jest przekazywany przewoźnikom zbyt późno. Dlatego koszty związane z budową nowej oferty przewozowej są zakładane, a dopiero później weryfikowane – mówił dyrektor.
W debacie dotyczącej efektywnych inwestycji w tabor dla pasażerskich przewoźników kolejowych, udział wziął Krzysztof Rodziewicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, który reprezentował Adam Struzik, Marszałka Województwa.
Kongres Kolejowy to cykl debat zainicjowanych w 2011 roku przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy, Railway Business Forum oraz Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Partnerem wydarzenia była m.in. Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. Patronat medialny objęli m.in.: TVP Info, Telewizja Silesia, miesięcznik Nowy Przemysł, oraz portal Interia.pl Biznes. Patronat honorowy objęło Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.