Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2021-03-25
13:32
Kategoria

Impulsem 226 km/h po polskich torach

12 sztuk EZT 45 WE Impuls dołączyło do parku taborowego Kolei Mazowieckich w 2015 roku. Pojazdy zakupiono z myślą o obsłudze trasy Warszawa – Skierniewice i właśnie na tej można je spotkać. Ponadto w sierpniu tego samego roku, pięcioczłonowy Impuls Kolei Mazowieckich został także najszybszym pojazdem polskiej produkcji. Na trasie CMK pomiędzy Psarami a Górą Włodowską pojechał 226 km/h.

Rodzina pojazdów Impuls.

Impuls to nazwa całej rodziny Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych produkowanych przez firmę NEWAG S.A. W zależności od potrzeb może mieć różne konfiguracje: dwuczłonową (EZT 37WE), trójczłonową (EZT 36WE), czteroczłonową (EZT 31WE), pięcioczłonową (EZT 45WE) i sześcioczłonową (EZT 35WE). Możliwe są także różne konfiguracje wnętrza przedziału pasażerskiego. Szczegółowe informacje o produktach z rodziny Impuls, można znaleźć tutaj: https://www.newag.pl/nasza-oferta/elektryczne-zespoly-trakcyjne/

Impuls 45WE jest wyposażony w 2 wózki napędowe i 4 wózki toczne. Posiada cztery silniki trakcyjne o mocy 500kW każdy, dające łączną moc pojazdu 2000 kW i pozwalające na rozwinięcie prędkości 160 km/h. W pojazdach zastosowano trójfazowe silniki asynchroniczne, a także  indywidualny napęd falownikowy na każdy wózek napędny. Ponadto pojazdy mają aerodynamiczny kształt linii nadwozia oraz jednoprzestrzenne nowoczesne wnętrze.

Bezpieczeństwo zderzeniowe potwierdza spełnienie 4 scenariuszy wg PN-15227:2008 oraz scenariusz zderzeniowy C1.

Impuls 45WE dla Kolei Mazowieckich.

Wczesnym popołudniem 8 czerwca 2015 roku na peronie piątym stacji Warszawa Wschodnia odbyło się uroczyste przekazanie dwóch pierwszych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych 45 WE Impuls dla KM. Już tego samego dnia pojazdy te wyjechały na linię Warszawa – Skierniewice. Wtedy były to pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne polskiej produkcji w pełni zgodne z TSI, spełniające najnowsze, restrykcyjne przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej. Dzięki temu gwarantowały i -  gwarantują do dzisiaj - bezpieczeństwo, niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji.

Każdy z Impulsów KM ma 206 miejsc siedzących oraz 325 stojących. Mogą osiągać prędkość do 160 km/h. Pojazdy są estetyczne i nowoczesne, zapewniają wysoki komfort podróży dzięki ledowemu oświetleniu, wi-fi, systemowi informacji pasażerskiej oraz intercomowi. Posiadają także dodatkową przestrzeń na większy bagaż, miejsca przystosowane do przewozu rowerów, monitoring, gniazdka elektryczne oraz wydajną klimatyzację i ogrzewanie.

Składy są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, posiadają specjalne miejsca, windy oraz nowoczesne toalety z obiegiem zamkniętym, zgodne z wymaganiami TSI. Dla osób podróżujących z małymi dziećmi jest m.in. przewijak.

Pojazdy to także wyższy komfort pracy maszynisty: nowoczesne i ergonomiczne wnętrze kabiny z dwustanowiskowymi pulpitami: maszynisty oraz drugiego członka załogi, posiadające komfortowe i regulowane fotele oraz podnóżki. Kabiny są także klimatyzowane, wyposażone w lodówkę i czajnik.

Eksploatacja

Impulsy KM świetnie sprawdzają się na torach. Od kiedy wyjechały na szlaki kolejowe, ich eksploatacja przebiega w zasadzie bezawaryjnie. Obsługa podkreśla też, że pojazdy prowadzi się z dużą łatwością, a warunki pracy wynikające z zasad ergonomii są zachowane.  Pojazdy obsługują połączenia na trasie Warszawa – Skierniewice. Wskaźnik ich niezawodności wyniósł 0,96. Wszystkie Impulsy przeszły jeden przegląd p4 i aktualnie są w trakcie drugiego przeglądu p4.

Impuls Newagu dla KM pojechał 226 km/h

28 sierpnia w nocy, na testach prowadzonych przez Instytut Kolejnictwa, pojazd Impuls 45 WE Kolei Mazowieckich o numerze 10 pobił rekord prędkości. Na Centralnej Magistrali Kolejowej pomiędzy Psarami a Górą Włodowską rozpędził się do 226 km/h i tym samym stał się najszybszym pojazdem w całości skonstruowanym i wyprodukowanym w Polsce. Za sterami pojazdu usiedli maszyniści Kolei Mazowieckich.

Podczas testów zweryfikowane zostały parametry pracy głównych komponentów, takich jak: wózki (układ biegowy), układ napędowy, układ hamulcowy, oraz współpraca odbieraków prądu z siecią trakcyjną. Otrzymane wyniki potwierdziły wcześniej wykonane symulacje numeryczne. Zalety prowadzenia maszyny przedstawili maszyniści KM, którzy  uczestniczyli w biciu rekordu. Przekazali informacje, że pojazd zachowywał się bardzo dobrze i płynnie przyspieszał do prędkości 220 plus. Ponadto zaznaczali, że pojazd jest bardzo intuicyjny
w obsłudze.

Ciekawostka:

Impuls 45WE nr 001.

KM posiadaj Impulsy 45WE od numeru 2 do numeru 13. Spółka jako pierwsza zamówiła wersję pięcioczłonową pojazdu, więc wymagał on zdobycia homologacji. Żeby ten proces usprawnić, Newag wykorzystał już kursujący w barwach województwa zachodniopomorskiego skład czteroczłonowy, dokładając do niego 1 człon i nadając nowemu pojazdowi numer 45WE-001. Po zakończeniu testów i uzyskaniu homologacji, pojazd ponownie skrócono o jeden człon i przebudowano do typu 31WE. Tym samym pojazd 45WE nr 001 obecnie nie istnieje, a Koleje Mazowieckie posiadają jednostki o numerach od 2 do 13.