Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2015-09-14
13:56

Kolejny protest Kolei Mazowieckich

Świadcząc usługi przewozowe osób w kierunku Grodziska Mazowieckiego, Żyrardowa i Skierniewic z wykorzystaniem linii kolejowych nr 1 i nr 447, Koleje Mazowieckie nagminnie spotykają się z problemami natury technicznej, leżącymi po stronie zarządcy infrastruktury, a więc PKP Polskich Linii Kolejowych. Kolejne dni prowadzenia prac remontowo-modernizacyjnych niemal każdorazowo ujawniają niedostateczne przygotowanie infrastruktury kolejowej do wykonywania tak szeroko zakrojonych i na wielu odcinkach prowadzonych prac inwestycyjnych przy jednoczesnym prowadzeniu ruchu pociągów.

Wszelkie podejmowane przez spółkę „Koleje Mazowieckie – KM” starania związane z poprawieniem sytuacji pasażerów, polegające m.in. na wprowadzeniu kolejnej już korekty rozkładu jazdy pociągów, zwiększeniu zestawienia do maksymalnej, dopuszczalnej technicznie, długości składów uruchamianych pociągów, wejściu w życie uzgodnionego pomiędzy przewoźnikami kolejowymi: „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o., PKP Intercity S.A. i Przewozy Regionalne sp. z o.o., wzajemnego honorowania biletów, uprawniającego podróżnych do przejazdów dowolnie wybranym pociągiem na odcinku Skierniewice – Warszawa oraz honorowaniu biletów KM w pociągach spółki Warszawska Kolej Dojazdowa na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Śródmieście WKD, okazały się mało skuteczne. Porozumienia te wiążą się przy tym z ponoszeniem przez „Koleje Mazowieckie – KM” dodatkowych kosztów ich funkcjonowania.

Wyżej wymienione działania są skutecznie niweczone przez występujące zdarzenia, związane z awariami urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji na stacjach, awariami urządzeń zabezpieczających ruch kolejowy oraz urządzeń samoczynnej blokady liniowej na szlakach kolejowych. Zdarzenia te, choć niezawinione przez przewoźnika, mają negatywny wpływ na opinię o nim wśród licznych podróżnych. Potęgują również powstawanie negatywnych opinii na temat przewoźnika, który rzekomo świadomie godzi się na taki stan rzeczy.

Zauważyć należy, że od dnia przekazania poprzedniej interwencji, a więc w ciągu minionych 20 dni, wystąpiło już 14 kolejnych, poważnych awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wychodzi więc na to, że średnio niemal co 34 godziny mają miejsce kolejne awarie bądź uszkodzenia urządzeń. Zatem można powiedzieć, że awarie występują non stop i nie ma żadnej poprawy w tym zakresie.

Zastanawiającym jest fakt, dlaczego właśnie na linii nr 1, w porównaniu do pozostałego obszaru działania Kolei Mazowieckich, występuje praktycznie najwięcej tego typu zdarzeń poważnie zakłócających realizację usług przewozowych i jaka jest tego przyczyna.

Nie dość, że w tzw. zamknięciowych rozkładach jazdy oferta przewozowa spółki „Koleje Mazowieckie –KM” i innych przewoźników jest o wiele uboższa, gdyż wskutek zastosowania przez zarządcę infrastruktury zmienionej organizacji ruchu odwołane zostały pociągi oraz skrócone zostały trasy ich przejazdu, co spowodowało, że rozkład jazdy pociągów stał się niedostosowany do potrzeb podróżnych codziennie dojeżdżających do pracy, szkół i uczelni, to jeszcze nieustannie występujące awarie powodują liczne i znaczne utrudnienia w realizacji przejazdu i opóźnienia w kursowaniu pociągów przewożących największe w skali kraju potoki podróżnych. Kontrowersje budzi więc fakt, że usunięcie każdej kolejnej awarii trwa niekiedy kilka godzin, a perturbacje z tym związane destabilizują realizację rozkładu jazdy pociągów praktycznie do końca doby. Czasami kilka godzin po usunięciu pierwotnej usterki, w tym samym miejscu ma miejsce kolejna, podobna awaria.

Zauważyć należy, że głównymi klientami spółki „Koleje Mazowieckie – KM” (ok. 80proc.) są osoby kupujące bilety okresowe, w tym szczególnie bilety miesięczne. Do spółki wpływają liczne skargi i żądania zwrotu kosztów podróży lub wprost obniżenia cen biletów. Jak więc wytłumaczyć podróżnym korzystającym z tak ograniczonej oferty przewozowej niemal ciągle występujące spóźnienia pociągów? A nie są to pojedyncze przypadki, tylko nakładające się na siebie zdarzenia, które powodują odwoływania kolejnych pociągów, czy znaczne, sięgające niekiedy 60 minut opóźnienia. Rezultatem powyższego są też przepełnione do granic możliwości pozostałe kursujące w odstępstwie od rozkładu jazdy pociągi.

Z przykrością trzeba stwierdzić, że obecna jakość usług przewozowych na linii skierniewickiej jest na żenująco niskim poziomie. A trzeba pamiętać, że linia ta służy do przewozu największej liczby pasażerów. Powyższa sytuacja wywołuje protesty naszych podróżnych dojeżdżających do pracy i szkół, znaczny wzrost niezadowolenia z jakości przewozów, a w rezultacie pogorszenie wizerunku spółki „Koleje Mazowieckie – KM”. Następstwem powyższego jest społeczne niezadowolenie i obarczanie winą za opóźnienia pociągów naszej spółki.

W kontekście takiej liczby zdarzeń, w sposób szczególny należy wziąć pod uwagę problem nadchodzącej zimy, gdzie niesprzyjające warunki atmosferyczne spowodują dodatkowe utrudnienia w ruchu.

Sprzeciwiając się występującej na linii nr 1 sytuacji, oczekujemy od PKP Polskich Linii Kolejowych, jako zarządcy infrastruktury kolejowej i uczestnika rynku kolejowego w największym stopniu odpowiedzialnego za powstałe utrudnienia w wykonywaniu przewozów na linii łączącej Warszawę z Łodzią, włączenia się w istotny sposób do działań na rzecz natychmiastowej poprawy sytuacji podróżnych – naszych wspólnych klientów.

W związku z powyższym wnioskujemy o obniżenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stawek jednostkowych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej na liniach nr 1 i nr 447, obowiązujące do czasu definitywnego zakończenia prowadzonych tam prac remontowo-modernizacyjnych, w wysokości 50%. Pozwoli to nam na obniżenie cen biletów uprawniających do przejazdu na przedmiotowych liniach i choć w części umożliwi zrekompensowanie podróżnym czasu dojazdu i trudności związanych z dotarciem do domu, pracy czy szkoły.

Prosimy o pilną reakcję na nasze stanowisko.

Dodatkowych informacji udziela:

Donata Nowakowska – rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.

e-mail: d.nowakowska@mazowieckie.com.pl

tel. 22 473 75 51; 0 661 929 207