Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2021-05-06
12:02
Kategoria

Po szynach bez prądu - spalinowy zespół trakcyjny 222M

4 grudnia 2013 r., szynobus typu 222M uzupełnił flotę dwuczłonowych autobusów szynowych KM. Drugi pojazd został dostarczony w grudniu 2015 roku. Obsługują one połączenia do Czeremchy i wybrane do Ostrołęki. Przed zakupem tych nowoczesnych pojazdów spalinowych, KM dysponowały dwuczłonowymi autobusami szynowymi VT628. Zakup pojazdów był możliwy dzięki środkom z budżetu województwa mazowieckiego oraz z budżetu państwa.

222M

Pudło pojazdu zostało oparte na wózkach dwuosiowych (dwóch napędowych i jednym tocznym typu Jacobs). W pojeździe mamy hamulec pneumatyczny (samoczynny), elektropneumatyczny (niesamoczynny) oraz hamulec bezpieczeństwa. Na pojeździe zabudowano silnik spalinowy spełniający normy emisji spalin Stage IIIB. Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się pojazd to 130 km/h. Spalinowy zespół trakcyjny 222M został wyposażony w centralny system diagnostyki pojazdu obejmujący m.in.: parametry pracy zespołu napędowego, układu hamulcowego, instalacji ogrzewania i klimatyzacji, zagrożenia pożarowego oraz temperatury łożysk.

Przestrzeń pasażerska

Dwuczłonowy pojazd spalinowy typu 222M ma 43 metry, mieści ok. 260 pasażerów. Jest w nim 117 stałych miejsc siedzących, 6 uchylnych oraz ok. 140 miejsc stojących. Szynobus jest klimatyzowany (posiada dwustrefową, wydajną klimatyzację), dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się (ma wygodne, częściowo niskopodłogowe, funkcjonalne wnętrze), jest wyposażony w drzwi odskokowo-przesuwne (po dwie pary na każdą stronę pojazdu) z możliwością indywidualnego otwierania. W pojeździe zamontowano przewijaki dla niemowląt, oraz miejsca do przewożenia rowerów. W szynobusie jest także nowoczesny system informacji pasażerskiej, system zliczania pasażerów, GPS oraz monitoring.

Kabina maszynisty

Pojazd posiada dwie kabiny maszynisty, w których zainstalowano nowoczesny, ergonomiczny pulpit sterowniczy. Prowadzący pojazd ma do dyspozycji wygodny, regulowany fotel oraz podnóżek. W całej kabinie oraz na pulpicie zastosowano nowoczesne oświetlenie LED z płynną regulacją, w oknach zamontowano rolety przeciwsłoneczne. Z części pasażerskiej, do kabiny prowadzą pojedyncze drzwi. Do kabiny maszynisty prowadzą także dwie pary drzwi (po jednych na każdą stronę) zewnętrznych. Wnętrze jest klimatyzowane i posiada system ogrzewania. Dodatkowym udogodnieniem dla maszynistów są kamery boczne spełniające funkcje lusterek. Pojazd posiada także kamery czołowe. Maszynista może kontaktować się z pasażerami, dzięki wbudowanemu na pulpicie mikrofonowi i systemowi nagłośnienia.

Bezpiecznej podróży

Jak pisze na swojej stronie internetowej firma NEWAG, przykłada ona szczególną wagę do kwestii bezpieczeństwa, dlatego również szynobus 222M dla Kolei Mazowieckich został zaprojektowany i wykonany zgodnie z obowiązującymi normami:

kategoria wytrzymałościowa pojazdu — PII wg EN 12663;
odporność zderzeniowa pojazdu – zgodnie z EN 15227;
pojazd spełnia wszystkie cztery scenariusze zderzeniowe C1;
wyposażenie pojazdu jest wykonane z materiałów spełniających wymagania pożarowe normy PN-K 0251;
pojazd jest wyposażony w sygnalizację pożarową;

Ponadto został wyposażony w elementy Crash AX WAG-2 Axtone. Element Crash AX-WAG-2, który jest zamontowany na czole skrajnego wagonu pojazdu, pochłania energię w trakcie kolizji składu pociągu z napotkaną przeszkodą. Po przekroczeniu siły 850 [kN] następuje zerwanie bezpiecznika i realizacja procesu crash czyli pochłonięcia energii zderzenia.

Malaturę pojazdu wybrano w drodze konkursu

Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem - łącznie wpłynęło 60 projektów. Wybór tego jednego nie był łatwym zadaniem. Kapituła Konkursowa zwracała szczególną uwagę na oryginalność i estetykę, projekt musiał być także zgodny z Systemem Identyfikacji Wizualnej spółki, a także wyróżniać się użytecznością. Wyniki konkursu zostały ogłoszone 18 lipca 2013 r. w siedzibie Kolei Mazowieckich podczas konferencji prasowej. Zwycięzcą został Krzysztof Maskała.

Pojazdy są utrzymywane w Sekcji napraw i Eksploatacji taboru KM w Tłuszczu i można je spotkać na odcinku Tłuszcz – Warszawa – Czeremcha oraz Tłuszcz – Ostrołęka.

Katarzyna Łukasik