Pod koniec roku do parku taborowego Kolei Mazowieckich dołączą kolejne szynobusy

Pod koniec roku do parku taborowego Kolei Mazowieckich dołączą kolejne szynobusy

Umowa na dostawę dwóch nowoczesnych szynobusów została podpisana 16 czerwca 2015 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Tym razem wykonawców będzie dwóch - bydgoska Pesa oraz nowosądecki Newag.

Podczas spotkania, na którym doszło do podpisania umowy, obecni byli: Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, Leszek  Ruszczyk, wicemarszałek województwa mazowieckiego, przedstawiciele Kolei Mazowieckich, członkowie zarządu: Czesław Sulima oraz Dariusz Grajda, a także przedstawiciele wykonawców: Zbigniew Konieczek, prezes Newagu i Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy wraz z Maciejem Maciejewskim, prokurentem z Pesy.

Zgodnie z podpisanymi dzisiaj umowami nowe szynobusy powinny znaleźć się w parku taborowym przewoźnika w połowie grudnia tego roku. Oba pojazdy wyposażone będą w klimatyzację, monitoring oraz elektroniczny system zewnętrznej i wewnętrznej informacji wizualnej. Będą również przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Szynobusy mają rozpędzać się do 120 km/h. Newag S.A. dostarczy spalinowy szynobus dwuczłonowy. Znajdzie się w nim 119 stałych miejsc siedzących, 6 siedzących uchylnych oraz 140 miejsc stojących. Pojazd będzie kursował na odcinku Tłuszcz – Warszawa – Czeremcha. Z kolei szynobus jednoczłonowy wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Znajdzie się w nim 60 stałych miejsc siedzących, 8 siedzących uchylnych oraz 52 miejsca stojące. Szynobus wyjedzie na trasy: Tłuszcz – Nasielsk – Sierpc – Płock oraz Tłuszcz – Ostrołęka. Pojazd dołączy do pozostałych siedmiu szynobusów wyprodukowanych przez Pesę.

Koszt zakupu obu pojazdów to blisko 19,3 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą z rezerwy celowej budżetu państwa – 7,3 mln zł, Funduszu Kolejowego – 7,9 mln zł oraz budżetu samorządu województwa mazowieckiego – 4,1 mln zł.

Ta umowa to kolejny postęp, jeśli chodzi o unowocześnianie parku taborowego naszego wiodącego przewoźnika. Jest mi także bardzo miło, że przy jednym stole siedzą dwie polskie firmy z jednej strony konkurujące ze sobą, ale z drugiej strony to świadczy o tym, że polska myśl techniczna rozwija się, zaś konkurencja powoduje pozytywne zjawiska - powiedział marszałek Adam Struzik.

Bardzo dziękuję zarządowi województwa mazowieckiego za wspieranie naszych pomysłów związanych z poprawą funkcjonowania transportu kolejowego na Mazowszu  oraz wparcie finansowe. To będzie już 8. i 9. nowy szynobus w naszym parku taborowym. Zakup takich pojazdów, jak szynobusy – pojazdów mniejszych, dedykowanych podróżnym, którzy zamieszkują odleglejsze tereny Mazowsza, gdzie ruch kolejowy odbywa się z nieco mniejszą częstotliwością – jest tak samo ważny, jak zakup taboru przeznaczonego do poruszania się w samej aglomeracji – powiedział członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.

Głos zabrali także przedstawiciele wykonawców:

Umowa na dostawę pojazdu 214 Mb potwierdza, że współpraca Kolei Mazowieckich z naszą firmą, jest wręcz modelowym przykładem doskonałych, wypróbowanych przez lata, wzajemnych relacji dwóch partnerów – mówił Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.

Komfort i bezpieczeństwo jazdy to oczekiwania, z których w Newagu uczyniliśmy najwyższy priorytet. W dwuczłonowym spalinowym zespole trakcyjnym, który jeszcze w tym roku przekażemy kolejom Mazowieckim, zastosowane zostaną najnowocześniejsze rozwiązania techniczne – dodał Zbigniew Konieczek, Prezes Newagu.

 

Kategoria: