Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2019-04-15
10:48

TropKM dla całego Mazowsza

Podczas odbywającej się w Warszawie konferencji podsumowującej pilotażowy projekt RUMOBIL obecni byli przedstawiciele państw partnerskich, naukowcy, eksperci oraz samorządowcy z Mazowsza.  Wspólnie dyskutowali nad skutecznością projektu oraz perspektywach jego rozszerzenia.

„Rural Mobility in European Regions affected by Demographic Change”, czyli „Mobilność
na obszarach wiejskich w europejskich regionach dotkniętych zmianami demograficznymi” to projekt, który został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach Programu Interreg Central Europe 2014–2020. Wzięło w nim udział siedem krajów Europy Centralnej, reprezentowanej przez trzynastu partnerów, m.in. z Polski, Chorwacji, Czech czy Niemiec. Głównym celem projektu było stworzenie innowacyjnych rozwiązań transportowych (systemy IT itp.), które zmniejszą uzależnienie mobilności od indywidualnych środków transportu na rzecz środków transportu publicznego na terenach obszarów wiejskich szczególnie dotkniętych zmianami demograficznymi. Pilotaż trwał trzy lata. W tym okresie prowadzono nie tylko innowacyjne rozwiązania służące poprawie mobilności poprzez lepsze zaangażowanie transportu publicznego, ale prowadzono także badania nad potrzebami transportowymi ludzi z danych regionów.

Jednym z regionów, które zostały objęte programem, było Mazowsze.  Dotyczyło to dwóch linii kolejowych – linii nr 27 Nasielsk–Sierpc oraz linii nr 33 Kutno–Płock, gdzie kursują szynobusy Kolei Mazowieckich. W pojazdach zainstalowano urządzenia GPS, dzięki którym możliwe było uzyskanie danych o bieżącej lokalizacji pojazdu. W ramach projektu została udostępniona podróżnym aplikacja tropKM, którą można było ściągnąć na telefon lub tablet z systemem android oraz iOS. Po zainstalowaniu aplikacji, pasażer otrzymywał dostęp do systemu śledzenia pociągów  poruszających się po linii kolejowej nr 27 oraz nr 33. Dzięki temu mógł uzyskać informacje o ewentualnym opóźnieniu pociągu czy utrudnieniach na linii. Z myślą o pasażerach niekorzystających z aplikacji
w Płocku oraz w Sierpcu zainstalowano także infokioski, dzięki którym podróżni mogli nie tylko sprawdzić swój pociąg, ale także zasięgnąć informacji na temat rozkładu jazdy pociągów czy występujących utrudnieniach w ruchu.

Podczas konferencji podsumowującej Rumobil na Mazowszu Koleje Mazowieckie reprezentował Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy KM. Prezes wystąpił w panelu dyskusyjnym poświęconym tematowi poprawy informacji dla pasażerów w celu poprawy jakości transportu publicznego na obszarach wiejskich. Wystąpili w nim także reprezentanci z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Agencji ds. Mobilności i Lokalnego Transportu Publicznego MODENA S. p. A. z Włoch oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

- To, co obserwujemy wśród naszych podróżnych – i myślę, że to dotyczy nie tylko podróżnych na Mazowszu, ale i w całym kraju – to to, czym kierują się ludzie wybierając środek transportu publicznego, nieważne czy jest to pociąg czy autobus. Chodzi o czas, jaki jest potrzebny, by dotrzeć z punktu A do punktu B. Następnym kryterium jest niezawodność tego środka transportu, potem dochodzi cena i jakość tego pojazdu. I jeśli podróżny nie ma wiedzy na temat tych czynników, no to oczywiste, że trudno go przekonać do transportu publicznego. Dzięki projektowi Rumobil prowadzonemu na dwóch liniach nauczyliśmy się, jak dostarczać informacje o środku transportu publicznego bezpośrednio do podróżnego. A to w dobie intensywnych prac modernizacyjnych i przy nieustannie zmieniającym się rozkładzie jazdy będzie bardzo pomocne, kiedy rozszerzymy zasięg działania projektu na inne obsługiwane przez nas linie – powiedział prezes Grajda.

Pod koniec ubiegłego roku wśród blisko ośmiuset osób korzystających z tego udogodnienia przeprowadzona została ankieta, w której wyrazili oni swoje opinie na temat projektu. Większość ankietowanych oceniła Rumobil i dedykowaną mu aplikację tropKM dobrze lub bardzo dobrze oraz przyznała, że aplikacja jest użyteczna.

W kwietniu 2018 r. zarząd spółki Koleje Mazowieckie podjął Uchwałę w sprawie rozszerzenia systemu informacji pasażerskiej w ramach projektu RUMOBIL na wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie.

 

Informacje dla mediów:

Donata Nowakowska - rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.

e-mail: d.nowakowska@mazowieckie.com.pl, tel. 22 47 37 551