14:48
Dyspozytura kolejowa 2012, czyli o systemach wsparcia pracy dyspozytora i maszynisty
Obecne na rynku nowoczesne systemy monitoringu położenia pojazdów dają wiele możliwości, m.in. usprawniają pracę maszynisty, czy dyspozytora. System jednokierunkowej łączności satelitarnej oraz do transmisji danych z powodzeniem sprawdza się w Kolejach Mazowieckich. Zasady jego działania przedstawił naczelnik dyspozytury Grzegorz Petka podczas II seminarium „Dyspozytura Kolejowa 2012. Systemy wsparcia pracy dyspozytora i maszynisty”, które odbyło się na początku lutego br. Organizatorem spotkania była redakcja czasopisma Transport i Komunikacja oraz związek pracodawców Forum Transportu Szynowego.
Seminarium było poświęcone omówieniu doświadczeń w stosowaniu systemów monitoringu położenia pojazdów, zużycia paliwa i energii trakcyjnej, wizualizacji oraz gromadzeniu i analizie danych przez największych przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury kolejowej. Obecni na seminarium przedstawiciele spółek kolejowych oraz firm produkujących i wdrażających systemy GPS przedstawili swoje doświadczenia w tym zakresie.
W taborze Kolei Mazowieckich łącznie zamontowanych zostało 469 kompletów urządzeń do transmisji danych. Było to największe i jedyne w Polsce przedsięwzięcie przewoźnika kolejowego na taką skalę i tak kompleksowo przeprowadzone.
- Zestawy montowane w taborze Spółki umożliwiają przesyłanie danych identyfikacyjno-lokalizacyjnych taboru kolejowego z dowolnego miejsca objętego sygnałem satelitarnym GPS oraz zasięgiem sieci GSM. Satelitarny system lokalizowania pociągów jest zaawansowanym narzędziem do ewidencji i zarządzania taborem, a także zarządzania przewozami. Ułatwia także zarządzanie działalnością operacyjną, bez konieczności korzystania z innych kanałów informacyjnych – mówił podczas wystąpienia Grzegorz Petka.
Wdrożenie systemu daje wiele korzyści. Pozwala na zarządzanie taborem kolejowym, i efektywniejsze wykorzystanie wiedzy o jego położeniu – szczególnie w sytuacjach awaryjnych, wypadkowych, czy kryzysowych. Dostarcza bieżącej i bezbłędnej informacji o dyslokacji pociągów, z jednoczesnym, łatwym jej przetwarzaniem i wizualizacją w różnych systemach informacyjnych dla podróżnych np. - wyświetlanie informacji w pociągach. Podstawową zaletą systemu jest jednak usprawnienie pracy dyspozytora Spółki, dyspozytorów trakcyjnych i dyspozytorów drużyn konduktorskich, którzy posiadają pełną informację o składzie drużyny pociągowej i mają możliwość błyskawicznego kontaktu telefonicznego. Dyspozytor posiada aktualną i kompleksową informację na temat sytuacji ruchowej pociągów na wszystkich liniach kolejowych.
- Ważnym elementem systemu jest możliwość błyskawicznego (za pomocą jednego przycisku) przesyłania alertów o sytuacjach nadzwyczajnych i nieprawidłowościach w prowadzeniu ruchu kolejowego, co ma niesamowite znaczenie, np. w sytuacji wypadku kolejowego – mówił naczelnik Petka.
Potrzeby monitorowania nie tylko ruchu pociągów, ale także innych danych z pojazdu stale rosną. Dzięki modułowości wdrażanych systemów możliwa jest ich rozbudowa o nowe funkcje oraz przesyłanie danych o zdarzeniach mających miejsce na pokładzie taboru (frekwencja, informacje o biletach, monitoring, etc.). System może stanowić doskonałą podstawę do bezpośredniego informowania pasażerów o kursowaniu pociągów w czasie rzeczywistym (dostęp do informacji w stacjonarnych punktach odprawy podróżnych, w Internecie i telefonii komórkowej).