15:50
NOWE SZYNOBUSY DLA KOLEI MAZOWIECKICH
8 listopada pomiędzy samorządem województwa mazowieckiego a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, została podpisana umowa na dostawę dwóch nowoczesnych autobusów szynowych typu 214Mb. Szynobusy wyjadą na tory już w grudniu tego roku.
Umowa została podpisana podczas konferencji prasowej, w której udział wzięli: Adam Struzik – Marszałek Województwa Mazowieckiego, Krzysztof Grzegorz Strzałkowski – Wicemarszałek, Artur Radwan– Prezes Zarządu Koleje Mazowieckie Sp. z o.o., Dyrektor Generalny, Czesław Sulima – Członek Zarządu Koleje Mazowieckie Sp. z o.o., Dyrektor Eksploatacyjny, Tomasz Zaboklicki – Prezes Zarządu, dyrektor generalny PESA Bydgoszcz SA, Jerzy Berg – Członek Zarządu, dyrektor marketingu i rozwoju PESA Bydgoszcz SA
W każdym szynobusie będzie 70 miejsc siedzących, co pozwoli obsługiwać trasy, na których do pociągu wsiada maksymalnie kilkadziesiąt osób. W pociągach zostaną zamontowane specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów, a także przewijaki dla niemowląt. Składy zostaną objęte monitoringiem. Szynobusy będą także przyjazne środowisku w zakresie czystości spalin.
– Szynobusy to najlepsze rozwiązanie na trasy mniej obciążone i linie niezelektryfikowane. Nowe pojazdy będą kursowały na linii Nasielsk – Sierpc oraz Kutno – Sierpc. Oczywiście to nie koniec zakupów. Spółka planuje nabycie kolejnych 13 takich pojazdów – podkreśla marszałek Adam Struzik.
– Nowe pociągi to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. Wnętrza pojazdów będą klimatyzowane. Oba szynobusy będą dostosowane także do potrzeb osób niepełnosprawnych – podkreślił wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski.
Zakupione dwa szynobusy zostaną udostępnione Spółce „Koleje Mazowieckie – KM”, która realizuje regionalne kolejowe przewozy pasażerskie na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa Mazowieckiego.
– Z roku na rok park taborowy Kolei Mazowieckich powiększa się o kolejne nowoczesne pojazdy szynowe. Jest to możliwe m.in. dzięki wsparciu za strony Samorządu Województwa Mazowieckiego. Zakupione dzisiaj szynobusy to kolejny krok w nowoczesność.– powiedział Artur Radwan, Prezes Zarządu Spółki Koleje Mazowieckie.
Zakup szynobusów to w dłuższej perspektywie oszczędność dla Spółki. Przejazd szynobusu jest znacznie tańszy niż EZT-a, co ma duże znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu podróżnych. To znaczące zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych taboru kolejowego. Ponadto zakup ten pozwoli na eksploatację EZT-ów na bardziej obciążonych trasach, w tym w ramach aglomeracji warszawskiej.
– Obecnie Koleje Mazowieckie eksploatują 11 autobusów szynowych, które kursują m.in. na trasie Tłuszcz – Ostrołęka, czy Siedlce – Czeremcha. W planach Spółki jest także zakup kolejnych 13 szynobusów – powiedział Czesław Sulima, Członek Zarządu Spółki Koleje Mazowieckie.
Zgodnie z umową dwa szynobusy powinny być dostarczone do 9 grudnia br. Koszt całego zakupu to 12,8 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 5,5 mln zł ze środków samorządu.
– Bardzo się cieszę z tak doskonale układającej się współpracy naszej firmy z samorządem Mazowsza, czego wyrazem była najpierw umowa na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf dla Kolei Mazowieckich, a dziś kontrakt na dostarczenie pojazdów spalinowych. PESA ma duże doświadczenie w budowie pojazdów spalinowych różnych typów, które obecne są nie tylko we wszystkich regionach naszego kraju, ale np. także we Włoszech – powiedział Jerzy Berg, Członek Zarządu, dyrektor marketingu i rozwoju PESA Bydgoszcz SA.
Jednoczłonowy spalinowy pojazd szynowy typu 214Mb jest przystosowany do jazdy z prędkością 120km/h, a moc zespołu napędowego to 360kW. Całkowita długość pojazdu wynosi 24 500 mm. W szynobusie znajduje się 68 miejsc siedzących.