17:42
Umowa na „push-pulle” podpisana
Dziś w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego została podpisana umowa na dostawę „piętrusów”. Pierwszy z nich dołączy do parku taborowego Kolei Mazowieckich na początku przyszłego roku.
Na konferencji obecni byli: Adam Struzik, marszałek Województwa Mazowieckiego, przedstawiciele przewoźnika: Czesław Sulima i Dariusz Grajda, członkowie Zarządu KM oraz przedstawiciele dostawcy - PESY Bydgoszcz SA: Tomasz Zaboklicki, prezes Zarządu oraz Maciej Maciejewski, Dyrektor Marketingu Kolejowego Rynku Krajowego.
W swym wystąpieniu marszałek Adam Struzik nawiązał do początków funkcjonowania spółki Koleje Mazowieckie, kiedy to przewoźnik rozpoczynał działalność, posiadając niewielki (184 ezt EN57) i już dosyć przestarzały tabor dzierżawiony w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa od Przewozów Regionalnych.
To, czego udało się dokonać przez dekadę funkcjonowania Kolei Mazowieckich, to skok cywilizacyjny, jeśli chodzi o przewozy kolejowe na Mazowszu. Tabor jest coraz nowocześniejszy i jest w tym ogromna zasługa samorządu Mazowsza. Każdego roku dopłacamy do spółki blisko ćwierć miliarda złotych i są to bardzo dobrze wydane pieniądze. Jeśli dziś ktoś nam zarzuca, że w czasie zadłużenia Mazowsza wydajemy pieniądze na nowe pociągi, to odpowiadam, że te pociągi są bardzo ważne dla ludzi, którzy codziennie dojeżdżają nimi do pracy i szkół – powiedział marszałek Struzik. A kończąc swoją wypowiedź, zaproponował konkurs na nazwę dla nowych pojazdów Kolei Mazowieckich. Do tej propozycji przedstawiciele spółki KM odnieśli się bardzo entuzjastycznie.
Czesław Sulima, członek Zarządu KM, powiedział, jak zakup nowego taboru wpłynie na funkcjonowanie przewoźnika.
To przede wszystkim podniesienie jakości w zakresie funkcjonowania pociągów przyspieszonych, co jest istotne w przypadku większych miejscowości, takich jak Radom, Dęblin, czy Płock. Mamy nadzieję, że współpraca z PESĄ będzie się układać tak dobrze, jak to było dotychczas i że w sierpniu przyszłego roku cały nasz projekt zostanie zrealizowany – powiedział prezes Sulima.
Wagony od PESY to nowoczesny design, połączony z przestronnymi wnętrzami, wygodnymi fotelami, klimatyzacją, nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, a także dostępem do internetu. Dla bezpieczeństwa podróżnych zostanie w nich zainstalowany monitoring. W wagonach sterowniczych znajdą się także strefy dla osób niepełnosprawnych, z częścią gastronomiczną, toaletą oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom na wózkach inwalidzkich. Prezes Tomasz Zaboklicki podkreślił, jak ważny jest to kontrakt, gównie ze względu na to, że wagony piętrowe i lokomotywy PESY dla Kolei Mazowieckich będą pierwszymi polskimi „push-pulami”. Ten kontrakt jest więc ważny także z punktu widzenia rozwoju gospodarczego w kraju.
Ten rok jest szczególny w historii Kolei Mazowieckich. To rok, w którym liczba przewiezionych podróżnych przekroczy 63 miliony. Zakup wagonów piętrowych i lokomotyw wpisuje się w strategię spółki. To oznacza dla Mazowsza po pierwsze więcej miejsc siedzących w pociągach, mniejszy tłok, ale także więcej miejsc pracy. Zakup „piętrusów” nie jest jednak ostatnim krokiem inwestycyjnym, bo w tym roku spółka zamierza także zakupić 12 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – zapowiedział prezes Grajda.
Podczas konferencji nieunikniony był temat sytuacji finansowej Mazowsza oraz jej wpływu na funkcjonowanie Kolei Mazowieckich. Dziennikarze byli żywo zainteresowani kolejnymi krokami ze strony przedstawicieli województwa w kwestii „janosikowego”. Marszałek Struzik zapewnił jednak, że realizacja planowej pracy przewozowej, a także inwestycje taborowe na Mazowszu są kwestią priorytetową. Wyraził także nadzieję na to, że niekonstytucyjne przepisy godzące w interesy Mazowsza uda się wyprostować i nie dopuścić do zaprzepaszczenia tego, co przez lata udało się w regionie osiągnąć.
Wartość podpisanego dziś kontraktu to około 278 mln zł, z czego blisko 180 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pierwszy pojazd dołączy do parku taborowego KM w styczniu, zaś ostatni w sierpniu 2015 r.