Na wycieczce z „Babcią”, czyli o EN57 038 Kolei Mazowieckich

EN57 o numerze 038 jest obecnie najstarszym czynnym pojazdem kolejowym tej serii w Polsce. Kolejarze nazywają ją „Babcią”. Swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. i pomimo swego wieku „Babcia” na razie nie wybiera się na emeryturę.

Kondycja pojazdu jest bardzo dobra. Potwierdza to m.in. jej współczynnik niezawodności, czyli wskaźnik mówiący o gotowości pojazdu do jazdy – wynosi on 97 proc. Na liczniku „Babci” jest grubo ponad sześć milionów kilometrów. Pojazd obecnie można spotkać na trasie między Tłuszczem i Ostrołęką.

Narodziny i lata młodzieńcze „Babci”

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAG Wrocław. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 r. zasiliła park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. To nie koniec jej kolejowej tułaczki. Następnym krokiem w karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu.

Naprawy i modernizacje

 „Babcia” przeszła kilka liftingów, a dokładnie2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją - pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A.) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne).

Dziś „Babcia” jest nieco „podrasowana” - ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 - system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją zastał zastąpiony systemem Oerlikon.

Przyszłość „Babci”

Obecnie w parku taborowym Kolei Mazowieckich znajduje się 47 sztuk EN57, z czego eksploatowane są już tylko 23 sztuki. W związku z realizacją kontraktu na zakup nowoczesnych pojazdów FLIRT, najstarsze jednostki EN57 będą sukcesywnie wycofywane z eksploatacji, poza właśnie „Babcią”. Na początku przyszłego roku planowane jest wykonanie jej naprawy w poziomie utrzymania P4 (naprawa taka wykonywana jest co 5 lat lub po przejechaniu przez dany pojazd 500 tys. km), po czym wróci do eksploatacji.

TEKST:

Katarzyna Łukasik, Jolanta Maliszewska 

Kategoria: