Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2021-01-22
13:17
Kategoria

Hetman i jego zielona armia - lokomotywa EU47 TRAXX (E583 PL) i wagony piętrowe produkcji Bombardiera.

Zakup i wdrożenie do eksploatacji 11 nowoczesnych lokomotyw TRAXX było bardzo ważnym krokiem - nie tylko w kierunku poprawy warunków podróżowania, ale przede wszystkim w kierunku budowania nowych standardów w pasażerskim transporcie kolejowym. Pociągi zestawione z lokomotyw TRAXX oraz wagonów piętrowych w systemie „push-plull” doskonale sprawdzają się w przewozach na liniach o dużych potokach podróżnych. Obecnie pojazdy kursują głównie w składach pociągów przyśpieszonych, zapewniając szybki i komfortowy dojazd do Warszawy z odleglejszych miast, np. Radomia, Płocka, Działdowa czy Łukowa.

Umowa na dostawę 11 lokomotyw elektrycznych TRAXX została zawarta w kwietniu 2010 roku, a już we wrześniu, w fabryce Bombardier Transportation Polska we Wrocławiu, odbyła się prezentacja pierwszego pomalowanego nadwozia pojazdu dla Kolei Mazowieckich. Właśnie w tym zakładzie produkowane są wszystkie nadwozia lokomotyw TRAXX. Kolorystyka pojazdu powstała według pomysłu Dominiki Niksy, wtedy studentki architektury krajobrazu na SGGW, której projekt zwyciężył w ogłoszonym przez Koleje Mazowieckie konkursie na projekt malatury nowych lokomotyw pt. „Pomaluj Traxxy”.

27 stycznia 2011 TRAXX pokonał pierwsze kilometry na torach

Warszawa, 27 stycznia 2011 r. - Koleje Mazowieckie – KM i Bombardier Transportation wspólnie zaprezentowały lokomotywę TRAXX P160 DC dla Kolei Mazowieckich. Ta pierwsza publiczna prezentacja odbyła się na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Podczas testowego przejazdu lokomotywy TRAXX zaprezentowane zostały również możliwości kompletnych składów piętrowych „push-pull” – lokomotywa zarówno ciągnęła, jak i pchała eksploatowany przez Koleje Mazowieckie skład produkcji Bombardiera.

Oficjalna prezentacja wszystkich 11 lokomotyw

29 sierpnia 2011 r., przy peronach stacji Warszawa Wschodnia stanęło jednocześnie 11 nowych lokomotyw elektrycznych BOMBARDIER TRAXX, prowadzonych przez 11 maszynistów KM, przeznaczonych do obsługi pociągów piętrowych typu „push-pull” w ruchu pasażerskim na Mazowszu. Nowa flota lokomotyw TRAXX pozwoliła Kolejom Mazowieckim, jako pierwszemu przewoźnikowi w Polsce, na eksploatację swoich 37 zmiennokierunkowych wagonów piętrowych z prędkością do 160 km/h.

Rodzina pojazdów TRAXX

Rodzina lokomotyw należących do platformy TRAXX przeznaczona jest do ruchu pasażerskiego i towarowego, krajowego i międzynarodowego. W skład platformy lokomotyw TRAXX wchodzą trzy typy pojazdów z napędem elektrycznym (jednosystemowe zasilane prądem stałym lub przemiennym oraz wielosystemowe) oraz pojazdy spalinowo-elektryczne. Cechą charakterystyczną wszystkich lokomotyw TRAXX jest ich modułowa konstrukcja. Lokomotywy wyposażone są w urządzenia napędu i sterowania BOMBARDIER MITRAC, stosowany już w 3 800 lokomotywach na całym świecie.

Patroni jedenastu „Hetmanów”

Lokomotywy TRAXX P160DC otrzymały nazwę: „Hetman”, wybraną w drodze konkursu.
W gronie patronów lokomotyw „Hetman” jest dziewięciu hetmanów wielkich koronnych i dwóch hetmanów wielkich litewskich.

Oto pełna lista hetmanów – patronów lokomotyw Kolei Mazowieckich:

1. (CH) Jan Karol Chodkiewicz

Hetman wielki litewski 1605-1621; rozgromił Szwedów pod Kircholmem 1605, dowodził obroną Chocimia przed Turkami 1621

2. (FL) Mikołaj Firlej

Hetman wielki koronny 1515-1526; pogromca Rosjan pod Orszą (1508), dowódca armii zaciężnej w czasie wojny polsko-krzyżackiej 1519-1521

3. (JB) Stanisław Jan Jabłonowski

Hetman wielki koronny 1683-1702; wybitny dowódca, prowadził szarżę polskiej husarii w bitwie pod Chocimiem, rozgromił ostatni najazd Tatarów na ziemie ruskie

4. (KM) Mikołaj Kamieniecki

Hetman wielki koronny 1503-1515; uczestnik wyprawy do Mołdawii 1506 i pogromca Tatarów w bitwie pod Wiśniowcem (1512)

5. (KN) Stanisław Koniecpolski

Hetman wielki koronny 1632-1646; walczył z Moskwą, Turkami i Tatarami, 1629 pokonał Szwedów pod Trzcianą, a w 1644 Tatarów pod Ochmatowem

6. (PC) Mikołaj Potocki

Hetman wielki koronny 1646-1651; wziął udział w bitwie pod Beresteczkiem 1651

7. (RD) Krzysztof II Radziwiłł

Hetman wielki litewski 1635-1640; odznaczył się w wojnach ze Szwedami w Inflntach (1617-1622) oraz w wojnie smoleńskiej (1632-1634).

8. (SN) Mikołaj Sieniawski

Hetman wielki koronny 1561-1569; wsławiony obroną kresów wschodnich przed najazdami tatarskimi

9. (TN) Jan Amor Tarnowski

Hetman wielki koronny 1527-1559; zwyciężył nad Mołdawianami w 1531 r. pod Obertynem, wsławiony zdobyciem Homla i Staroduba podczas wyprawy na Moskwę 1535

10. (ZM) Jan Zamoyski

Hetman wielki koronny 1581-1605; w 1588 r. pokonał pod Byczyną arcyksięcia Maksymiliana Habsburga, zasłynął również jako przywódca szlachecki, wybitny polityk i mecenas kultury

11. (ZK) Stanisław Żółkiewski

Hetman wielki koronny 1618-1620; w roku 1610 pokonał wojska rosyjskie pod Kłuszynem i zajął Moskwę

Wagony piętrowe

Wagony piętrowe Bombardiera zostały zakupione dla Kolei Mazowieckich przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w 2008 r. W latach 2008 – 2011 do ich obsługi KM wykorzystywało wypożyczone od PKP Cargo, EU-07.

Wagony przeznaczone są do obsługi tras lokalnych i regionalnych o bardzo wysokich potokach pasażerów. Wykorzystywane są głównie do obsługi pociągów przyśpieszonych na terenie Mazowsza. W okresie wakacyjnym zestawiony z klimatyzowane klimatyzowanych składy składów piętrowe piętrowych pociąg „Słoneczny” KM wożą wozi pasażerów nad morze w pociągu „Słoneczny”. Wszystkie wagony, znajdujące się w parku taborowym Kolei Mazowieckich, są klimatyzowane, doskonale wyciszone, a dzięki pneumatycznemu odsprężynowaniu zapewniają wysoki komfort podróżowania.

Wagony piętrowe produkowane są w fabryce Bombardier w Görlitz. Wagony środkowe posiadają 133 miejsca siedzące. Wagony sterownicze z przedziałami 1 i 2 klasy posiadają łącznie 85 miejsc siedzących i dysponują wieloma udogodnieniami dla pasażerów niepełnosprawnych. W zależności od potrzeb przewozowych ilość liczbę wagonów w składzie można swobodnie zmieniać. Cechą charakterystyczną wagonów jest wysoki poziom wyciszenia wnętrz oraz przestronny przedział wielofunkcyjny. Pełna klimatyzacja wnętrz, szerokie wejścia oraz elektroniczny system informacyjny zapewniają pasażerom wysoki komfort podróży.

KM z umowami na serwis 11 lokomotyw oraz 37 wagonów piętrowych

W 2019 r. KM i Bombardier zawarły umowy na serwis 11 lokomotyw TRAXX P160 DC, oraz 37 wagonów piętrowych eksploatowanych przez KM. Serwis obejmuje poziomy utrzymania od P1 do P3 i będzie realizowany do końca czerwca 2023 r. Zapewnienie utrzymania
i serwisowania taboru jest niezmiernie ważne, bo bez tego nie można myśleć o realizacji usług przewozowych na wysokim poziomie. Wskaźnik niezawodności tych pojazdów w okresie ostatniego roku wyniósł blisko 100 procent.

„Push-pull”

Dzięki zakupieniu lokomotyw w 2011 roku Koleje Mazowieckie jako pierwszy przewoźnik w Polsce uruchomiły pociągi w systemie „push-pull”. Taki skład to: lokomotywa TRAXX, piętrowe wagony środkowe i dołączony na końcu składu wagon sterowniczy z kabiną maszynisty. Lokomotywa tradycyjnie ciągnie pociąg w jednym kierunku, a przy jego zmianie, na stacji docelowej nie ma konieczności przestawiania lokomotywy. To maszynista przesiada się jedynie do kabiny w wagonie sterowniczym i stamtąd steruje pracą lokomotywy. To maszynista przesiada się jedynie do kabiny w wagonie sterowniczym i stamtąd steruje pracą lokomotywy. Takie rozwiązanie to zdecydowana oszczędność czasu oraz koszów.

TEKST:

Katarzyna Łukasik

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy Panu Leszkowi Łazowskiemu.