Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2025-06-26
09:02
Kategoria

Koleje Mazowieckie oszczędzają energię trakcyjną dzięki SENSUM

PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie podpisały umowę na wdrożenie SENSUM – nowoczesnego narzędzia do ecodrivingu w transporcie szynowym. Rozwiązanie pomaga optymalizować sposób prowadzenia pociągów i oszczędzać energię niezbędną do ich napędzania.

Koleje Mazowieckie wdrożyły aplikację SENSUM, która wspiera bardziej płynny i oszczędny styl jazdy, przekładający się nie tylko na efektywność energetyczną, ale również na wyższy komfort podróży dla pasażerów. Według szacunków, w pierwszym roku użytkowania, SENSUM pozwoli na oszczędności przekraczające nawet 22 GWh. Koleje Mazowieckie są pierwszym przewoźnikiem, który zdecydował się na korzystanie z tej aplikacji.

- Koleje Mazowieckie są liderem, jeśli chodzi o wdrażanie proekologicznych rozwiązań.
W poprzednim roku podpisaliśmy kontrakt z PGE Energetyka Kolejowa na zakup energii elektrycznej trakcyjnej, która docelowo w całości będzie pochodziła z odnawialnych źródeł. Inwestujemy także w zakup kolejnych nowoczesnych i ekologicznych pojazdów szynowych. Docelowo planujemy zakup do 101 szt. Na 90 pojazdów mamy już podpisane umowy -
podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.

Zielona transformacja kolei

SENSUM, rozwijany przez PGE Energetyka Kolejowa we współpracy z PGE Systemy i spółką REDS, jest systemem informatycznym, pozwalającym skutecznie zmniejszyć zużycie energii, znacząco obniżyć koszty i ślad węglowy. Rozwiązanie, które zostało zainicjowane w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, zbiera i analizuje dane (Big Data) dotyczące pokonywanej trasy, dokonuje w czasie rzeczywistym obliczeń i na ich podstawie przekazuje maszyniście wskazówki, jak prowadzić pociąg, aby punktualnie i bezpiecznie dotrzeć do celu, wykorzystując do tego jak najmniejszą ilość energii.

- Wdrożenie SENSUM w Kolejach Mazowieckich to ważny krok w stronę transformacji energetycznej polskiej kolei. Cieszymy się, że nasze rozwiązanie wspiera jednego
z największych przewoźników kolejowych w kraju, zapewniając większą efektywność energetyczną i realne oszczędności. To przykład wykorzystania nowoczesnych technologii na rzecz rozwoju zrównoważonego transportu publicznego
– mówi Mateusz Sławiński, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa.

„Szósty zmysł maszynisty”

SENSUM przed wprowadzeniem na rynek przeszło ponad 10 tys. godzin testów, w trakcie których pięciu przewoźników przejechało z użyciem systemu ok. 600 tys. km. Podczas przejazdów zaoszczędzono ponad 300 MWh energii elektrycznej, co oznacza 8,5% oszczędności. Wnioski z wielu godzin przejazdów testowych pozwoliły dostosować rozwiązanie do potrzeb i wymagań maszynistów.

- Testy prowadzone przez naszych maszynistów potwierdziły skuteczność działania oprogramowania SENSUM. Cieszę się, że jesteśmy pierwszym przewoźnikiem, który wprowadza ten system na stałe. W codziennej służbie za nastawnikiem to rozwiązanie cieszy się dużą popularnością. Pełni rolę „szóstego zmysłu” maszynisty, co umożliwia bardziej płynną jazdę, a w konsekwencji wpływa na zmniejszenie zużycia energii przez pojazdy – zapewnia Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.

Maszyniści zyskali nowoczesne narzędzie, które poprawia ich świadomość sytuacyjną, co z kolei przekłada się na płynność jazdy i punktualność. Dla pasażerów oznacza to większy komfort podróży oraz możliwość korzystania z ekologicznych przejazdów, co nawiązuje do idei coraz bardziej popularnej zrównoważonej turystyki.

Umowa na użytkowanie SENSUM wpisuje się w realizację, koordynowanego przez PGE Energetyka Kolejowa, programu Zielona Kolej®, którego Koleje Mazowieckie są aktywnym uczestnikiem. To wspólna inicjatywa polskiej branży kolejowej skupiona w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Jej celem jest transformacja sektora kolejowego w kierunku pełnej neutralności klimatycznej.

System SENSUM skierowany jest obecnie do przewoźników pasażerskich. PGE Energetyka Kolejowa wraz z PGE Systemy i spółką REDS, pracują nad dostosowaniem go dla przewoźników towarowych.

***

„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. została powołana 29.07.2004 r. przez Samorząd Województwa Mazowieckiego (51 proc. udziałów) i „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. (49 proc. udziałów). Od 2008 r., po odkupieniu udziałów od „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o., jedynym właścicielem spółki jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. Koleje Mazowieckie świadczą usługi pasażerskiego transportu kolejowego na terenie Mazowsza. Obecnie spółka zajmuje trzecie miejsce pod względem liczby przewożonych podróżnych. W ciągu doby uruchamia średnio ponad 880 pociągów. W parku taborowym Kolei Mazowieckich znajduje się ponad 330 pojazdów kolejowych,
a 54% z nich to nowe elektryczne zespoły trakcyjne. W 2023 roku została zakończona realizacja rekordowego zamówienia na zakup 61 sztuk ezt trzeciej generacji FLIRT ER160 wyprodukowanych przez siedlecki zakład Stadler Polska. Spółka planuje też pozyskać łącznie do 101 nowoczesnych pojazdów. Na chwilę obecną zostały podpisane umowy na 90 jednostek, tj.: 64 pięcioczłonowe ezt typu FLIRT produkcji Stadler Polska oraz 16 dwuczłonowych ezt i 10 spalinowych zespołów trakcyjnych produkcji PESA Bydgoszcz. Wartość tych kontraktów to ponad 5,1 mld zł brutto. Spółka dba także o rozwój zapleczy technicznych, które są niezbędne do zapewnienia utrzymania taboru
w jak najlepszym stanie technicznym. Koleje Mazowieckie mają 4 sekcje napraw i eksploatacji taboru: dwie w Warszawie oraz w Sochaczewie i Tłuszczu. W tym roku zostanie wybudowana hala utrzymaniowo - naprawcza w Radomiu, a także rozpocznie się budowa bazy w Sochaczewie.

***

PGE Energetyka Kolejowa, należąca do Grupy PGE, łączy kolej z systemem elektroenergetycznym kraju. Dba o niezawodność i jakość dostaw energii oraz paliw dla transportu kolejowego. Posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju. Infrastruktura spółki to ponad 60 tys. różnego rodzaju obiektów i elementów instalacji rozmieszczonych wzdłuż linii kolejowych, w tym 6 nowoczesnych centrów sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez prawie 55 tys. inteligentnych liczników energii (AMI). Do zasilania sieci trakcyjnej służy m.in. 18,4 tys. km linii energetycznych spółki, dostarczającej energię do poszczególnych urządzeń, a ostatecznie – do pociągów. Firma odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju.

Grupa PGE, po dołączeniu PGE Energetyka Kolejowa, dysponuje liniami dystrybucyjnymi o łącznej długości ok. 320 tys. km, wolumen dystrybuowanej energii wynosi ok. 41,4 TWh, a sprzedaży energii ok. 37,3 TWh.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Donata Nowakowska

Rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.

Tel. 22 47 37 551    

d.nowakowska@mazowieckie.com.pl

www.mazowieckie.com.pl

 

Konrad Mróz

Biuro Prasowe Grupy PGE

+48 785 999 946

konrad.mroz@gkpge.pl

biuro.prasowe@gkpge.pl

www.gkpge.pl/grupa-pge/dla-mediow/kontakt-dla-mediow