Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2017-11-06
16:04
Kategoria

Rola samorządu w rozwoju komunikacji na przykładzie Sochaczewskiej Kolei Sejmikowej oraz Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej - w 100-lecie Odzyskania Niepodległości Polski oraz 20-lecie Samorządu Województwa Mazowieckiego

To, że funkcjonowanie samorządu miało niebagatelną rolę w rozwoju nie tylko komunikacji, ale wielu innych gałęzi działalności na Mazowszu, jest oczywiste. Konferencja, jaka odbyła się 6 listopada br. w Sali Lustrzanej Stacji Muzeum, była okazją do tego, by poznać historię kolei od początku jej funkcjonowania w Polsce, a także dowiedzieć się, jaką rolę w rozwoju komunikacji - nie tylko na Mazowszu - odegrało powstanie samorządów.

Była to konferencja inaugurująca cykl wydarzeń w Stacji Muzeum poświęconych obchodom 100-lecia odzyskania niepodległości Polski oraz 20-lecie samorządu województwa mazowieckiego. Podczas spotkania obecni byli ludzie, którzy porą część swojego życia poświęcili zarówno pracy w samorządzie Mazowsza, jak i działalności na rzecz kolei w Polsce i na Mazowszu. Wśród nich znaleźli się przedstawiciele samorządu mazowieckiego, Polskich Kolei Państwowych oraz spółek kolejowych działających na Mazowszu, gospodarze miast i gmin, z którymi współpracuje Stacja Muzeum, a także młodzież szkół uczących się w kierunkach związanych z kolejnictwem: Zespołu Szkół w Teresinie, w Tłuszczu oraz w Warszawie.

Pierwszy panel dotyczył dziejów rozwoju kolei od początku po czasy współczesne, ze szczególnym uwzględnieniem historii Sochaczewskiej Kolei Sejmikowej, Warszawskiej Kolei Dojazdowej i Kolei Mazowieckich. Naszą spółkę reprezentował Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy.

Jeśli mówimy o roli samorządu województwa w rozwoju kolei na Mazowszu, to trzeba powiedzieć jasno, że ten rozwój jest historyczny. Spółka Koleje Mazowieckie powstała 29 lipca 2004 r. jako wydzierżawiona część przedsiębiorstwa PKP Przewozy Regionalne. Po trzech latach stała się w stu procentach samorządowa. Koleje Mazowieckie to dziś piętnaście linii kolejowych, tysiąc trzysta kilometrów, osiemset pociągów uruchamianych w dobie, około stu siedemdziesięciu tysięcy pasażerów dziennie. Nasz udział w rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce to około dwadzieścia jeden procent. Pierwszy rok naszej działalności to ponad czterdzieści milionów pasażerów. W ostatnim roku było ich już ponad sześćdziesiąt - tyle osób na Mazowszu zauważyło i doceniło działalność Kolei Mazowieckich. Zaczynaliśmy działalność w oparciu o około sto osiemdziesiąt elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przez lata naszego funkcjonowania ta liczba została niemal podwojona, co odbyło się przy ogromnym wsparciu środków unijnych. Ale KM to nie tylko tabor. To m.in. także rozwój systemów sprzedaży biletów, a także kultura. Łączymy ją z pociągami  poprzez naszą akcję „Koleją do Kultury”, dzięki której możemy z biletem KM odwiedzić ze zniżką placówki kultury nie tylko na Mazowszu, ale też w Krakowie i na Pomorzu - przypomniał prezes Grajda.

W dalszej części konferencji skupiono się na kształtowaniu się samorządu i jego roli w rozwoju komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem województwa mazowieckiego, a także zaprezentowano przykłady rozwoju gospodarczego  miast, gmin i powiatów dzięki komunikacji kolejowej. Podsumowaniem spotkania było zwiedzanie Stacji Muzeum.